Freemium

jonna-jarvelainen-pieniViime viikkoina olen törmännyt moneen mielenkiintoiseen Freemium-liiketoimintamallin sovellukseen. Freemium-sana tulee ”free” ja ”premium” sanojen yhdistämisestä ja siinä asiakkaalle tarjotaan ensin ilmaiseksi maistiaiset tuotetta tai palvelua, minkä jälkeen lisämaksusta saa lisää ominaisuuksia käyttöönsä. Malli on tuttu muiden koukuttavien tai riippuvuutta aiheuttavien aineiden maailmasta, mutta näyttää toimivan onnistuneesti myös netissä.

Hesari tarjoaa ensimmäisen näköislehden tabletin käyttäjälle ilmaiseksi, mutta seuraavana aamuna aamupalapöydässä pitäisi näköislehti ostaa. Valitettavasti, yhden kokeilukerran kokemus ei kuitenkaan ollut niin koukuttava, että olisin lähtenyt höyryävän kupin äärestä etsimään maksuvälineitä.

Toinen esimerkki tulee pelimaailmasta. Viime viikolla perheen koululaiset olivat poikkeuksellisen hiljaa iltapalapöydässä kännykät käsissään. Kävi ilmi, että he pelasivat koulussa esiteltyä Sanajahti-peliä, jossa 1,5 minuutissa pitää löytää mahdollisimman monta sanaa ja pidemmistä saa enemmän pisteitä. Lopulta vanhemmatkin olivat koukussa ilmaiseen peliin. Pro-version ostajat vaan saavat pelata 10 viimeistäkin sekuntia, kun ilmaisversion käyttäjät saavat olla nopeampia. Ärsyttävän usein juuri kuin oli löytämässä pitkän sanan aika loppuu kesken. Tässä freemium-malli on todella houkutteleva. Veikkaisin, että jos pelin kehittäjät esittelisivät myös Sanajahti juniorin, jossa juuri lukemaan opettelevat saisivat rajoittamattoman ajan puitteissa etsiä kerrottuja lyhyitä sanoja, monikin vanhempi voisi muutaman euron sijoittaa. Viisivuotiasta on turha yrittää houkutella etsimään perinteisellä kynällä puuhakirjan kirjainsokkeloista sanoja, koska se ei ole yhtään vastaava kuin ”sähköpeli”.

Viimeinen esimerkki tulee kirjamaailmasta. En ole ihan varma, voidaanko tämä luokitella freemiumiksi, mutta samoja piirteitä siinä on. Jaakko Hallavo Smilehousesta, joka on ollut Verkkoliiketoiminta-kurssilla vierailijana, kirjoittaa kirjaa Verkkokaupan rautaisannos, ja siitä  julkaistaan neljä maksullista osapainosta Elisa-kirjassa ennen kuin syksyllä saadaan varsinainen kirja. No mikä tässä sitten on ilmaista ja koukuttavaa maistiaista? Kirjoittaja itse lähetti kollegoilleen kutsun LinkedIn-ryhmään keskustelemaan kirjasta ja siihen liittyvistä aiheista, ja verkkokaupan ammattilaiset ovat ryhmässä keskustelleet ahkerasti viime viikot. Sisällön siis tuottavat lähinnä muut kuin kirjoittaja itse. Keskustelun seuraajalle tulee pian kuitenkin halu ostaa kirja, jotta tietäisi tarkemmin mistä puhutaan. Harmi, että Elisa-kirjan maksuvaihtoehtoihin ei taida sisältyä firman luottokortti, työhön liittyvät hankinnat olisi helpompi hoitaa sillä tavoin.

Kuten niin monessa muussakin liiketoimintamallissa, freemiumissakin on lukitsemisella, koukuttavuudella tärkeä osa, ja siinäkin on monia mahdollisuuksia onnistua tai epäonnistua. Mielenkiinnolla odotan mitä vielä keksitään.

Mainokset

One thought on “Freemium

Kommentointi on suljettu.