Markkinointi on kuollut, google syö kaiken vapauden vai mahtaako sittenkään?

Opettaessani olen monesti pohtinut, mikä on tietojärjestelmätieteen rooli verkkoliiketoiminnassa. Kuitenkin kyse on pitkälti myynnistä ja markkinoinnista, vaikka ehkä netin liiketoimintamalli -keskustelu lähti alunperin liikkeelle tietojärjestelmätieteen tutkimuksesta ja muut ovat tulleet myöhemmin perässä. Kurssilla näyttää olevan nykyään enemmistö markkinoinnin opiskelijoita, vaikka lähes kaikki aineet ovat edustettuina. Ja onhan aina tietoturva-asiat, mitkä kuuluvat olennaisesti kunkin yrityksen inter- tai transaktiiviseen nettiolemukseen. Tällä viikolla tuli pari mielenkiintoista näkökulmaa nettimaailmasta esiin tietojärjestelmätieteilijän kannalta.

Harvard business review:n blogissa väitetään provosoivasti nyt, että markkinointi on kuollut. Eivät ihmiset enää kuulema perinteisiä mainoksia katso, vaan etsivät tuotteet ja palvelut tarpeen mukaan netistä, vaikka googlaamalla. Lisäksi sosiaalinen media jyrää. Hakutulosten alussa olevia maksettuja mainoksia tulee kyllä klikkailtua, vaikka ne eivät aina vastaa odotuksia. Maallikkokin ymmärtää, että markkinoinnin painopiste on muuttumassa digitaalisempaan suuntaan. Onko verkkoliiketoiminta siis enemmän markkinoinnin tonttia?

Eräs amerikkalaisprofessori taas muistutteli Hesarissa, että Google säätelee nykyään kaikkea, suodattaa mainokset aikaisempien mieltymysten mukaan ja on uhka yksityisyydensuojalle sekä yleensäkin vapaudelle. Moni on varmaan huomannut, kun käy jollain kaupallisella sivustolla ja siirtyy toisaalle, sivun mainokset ovatkin täynnä visiteeratun puljun tuotteita. Näyttää siis siltä, että katsomme kaikkea Google-silmälasien kautta, tulevaisuudessa ehkä myös konkreettisesti.

Jokunen vuosi sitten kurssin keskustelutunnilla opiskelijat liittivät jokaisen asian Facebookiin. Piti itsekin käydä katsomassa mikä ihme ilmiö se oikein on. Vastausten sitominen samaan kontekstiin ensin vähän nauratti, sitten ihmetytti, kun muisti vielä hyvin Mosaicin, Netscapen, Altavistan, Yahoon, MySpacen jne. nousun ja tuhon. Siksi on vaikea uskoa, että Googlesta tai Facebookista tulisi ikuisia paradigmoja, jotka sanelevat meille kaiken  sensuroituna ja me nielemme sanoman pureskelematta.

Tiedon kerääminen ja sen hyödyntäminen liiketoiminnassa osuu suoraan tjt:n keskiöön. Liiketoimintamallit muuttuvat ja yritykset käyttävät monia malleja sekaisin. Digimarkkinointi myös muuttuu huimalla vauhdilla. Eiköhän meille tietojärjestelmätieteen, markkinoinnin ja muillekin tutkijoille riitä vielä pitkäksi aikaa tutkimista nettimaailmassa.

Mainokset