Facebook, VR, Sony ja tietojärjestelmäkatkot

Mitä yhteistä on Facebookin listautumisella, VR:n myyntijärjestelmällä ja Sonyn PlayStation Networkillä? Kaikki kolme ovat olleet uutisissa viimeisen vuoden aikana paljon, eikä niin positiivisissa merkeissä. Uutisista on käynyt ilmi, että kukin edellä mainituista on kärsinyt tietojärjestelmien jatkuvuusongelmista ja sen myötä saaneet kolauksen maineeseensa.

Kaksi ensimmäistä oli uutismyllytyksessä, vaikka varsinainen syypää voisi löytyä muualtakin. Facebookin listautumisessa ongelmat olivat Nasdaqin tietojärjestelmissä, jotka eivät kestäneet innokkaiden sijoittajien suurta määrää ja ostot eivät kirjautuneet kuin viiveellä tai käsin, ja hätääntyneet ihmiset yrittivät peruuttaa ostojaan, kunnes järjestelmä meni sekaisin ja virheitä sattui.Listautumisen jälkipyykkiä puidaan amerikkalaiseen tapaan oikeudessa, mutta olisi mielenkiintoista tietää miten Nasdaqin IT-osastolla tilanne eteni ja mitä nyt tehdään.

Kotimainen esimerkkimme VR tilasi myyntijärjestelmän softan Accenturelta, ja infrastruktuurin Tiedolta ja kuitenkin kärsi itse suurimman maineen menetyksen. Järjestelmän käyttöönotto epäonnistui suuren maailman tyyliin ja ongelmat jatkuivat viikkoja. Ostajana VR:llä oli varmaan myös osaa pitkään jatkuneissa ongelmissa, mutta tekijätkään eivät varmaan myöskään hoitaneet testausta aivan nappiin. Monopolitilanteessa asiakkaat eivät voi siirtyä kilpailijalle kuten Sampo Pankin asiakkaat tekivät joitain vuosia sitten, mutta asiakkaat miettivät varmaan myös eri kuljetusvaihtoehtoja riippuen kuinka tarkka aikataulu heillä on.

Sonyn verkkopelaajayhteisö taas koki hakkereiden hyökkäyksen ja miljoonien ihmisten luottokorttitiedot hävisivät rikollisten käsiin. Kesti muutaman päivän, ennen kuin yritys ilmoitti syyn käyttökatkokselle ja jälkipyykkiä käytiin pitkään.Itse yhteisö oli poissa käytöstä ainakin muutaman viikon.

Kun järjestelmät eivät toimi, on kyse jatkuvuusongelmista. Ne voivat johtua huonosta suunnittelusta, testauksesta, tietoturvahyökkäyksistä, virheellisestä käytöstä, melkein mistä vaan. Varmaan kaikki työntekijät kokevat näitä ongelmia silloin tällöin, kun tietokone ei käynnisty, printtaaminen ei onnistu, sähköposti on pois käytöstä, johonkin ohjelmaan ei pääse. Asiakkainakin olemme kokeneet näitä tilanteita, kun asiakaspalvelija, lääkäri, tullivirkamies selittää: ”Mikä tässä koneessa nyt oikein on? Anteeksi, nyt tämä vähän kestää, en tiedä miksi X ei toimi.”

Helmikuussa teimme kyselyn Suomessa toimiville suuryrityksille ja julkisorganisaatioille, ja kysyimme miten heidän tietohallinnossaan jatkuvuudenhallintaa hoidetaan. Pian julkaistavan kyselyn tulosten mukaan monissa organisaatioissa tehdään varmuuskopioita paljon, suunnitelmiakin on ja erilaisia riskikartoituksia on tehty. Kuitenkin suurin osa suunnitelmista on sähköisessä muodossa, käytäntöjä ei välttämättä ole sulautettu kovin hyvin yrityksiin ja testaaminen näyttää olevan vähän niin ja näin. Kehitettävää siis vielä on, myös johtoryhmän tasolla.

Tietotekniikan ja järjestelmien taloudellisia tai tuottavuusvaikutuksia on ollut äärimmäisen vaikea mitata, ja tutkijat ovat pohtineet sitä paljon. Olisikohan jatkuvuusongelmien vaikutusten mittaaminen ratkaisu tähän?

Advertisements

4 thoughts on “Facebook, VR, Sony ja tietojärjestelmäkatkot

  1. (Surku)hupaisaa on, että esim. VR:n järjestelmän webbiliittymä ei vieläkään toimi kunnolla.

    Kun koittaa hakea matkaa jossa käyttää saapumisaikaa lähtöajan sijaan – aina vaan näyttää annetusta ajasta seuraavaksi lähtevää junaa, ei sitä, joka saapuisi aikaa ennen. Eli edelleenkään ei VR:n järjestelmä toimi. Ylläri.

    Ja aina toisinaan, kun tästä painaa ”Jatka”, ja palaa takaisin hakutuloksiin, niin tarjoaakin eri junaa – ja tyypillisesti myöhempää – siis ei korjaa, vaan rikkoo hakuehtoja vielä lisää.

    Juuri testailin spekseillä Turku-Tampere edestakainen ”saapuminen Tampereelle 25.05.2012, 12:01” – tarjosi 13:05 Turusta lähtevää junaa, ei 10:05 lähtevää, jolla olisin 11:47 perillä ja takaisin päin 26.05.2012 12:11 lähtevää, ei ennen 12:01 saapuvaa junaa. Tästä jatkoin, ja palasin takaisin, jolloin Turusta lähteväksi oletusjunaksi olikin laitettu 15:05 lähtevä…

    Samaten, jos painaa ”Seuraavat lähdöt” napikkaa ja palaa takaisin ”Edelliset lähdöt” napikalla, on osa tarjotuista vaihtoehdoista kadonnut; nyt enää kaksi tarjolla aiemman kolmen sijaan…

  2. Mutta vaikka siellä on ongelmia liittymässä, kuinka moni siirtyy käyttämään jotain muuta kulkutapaa? Vai kestetäänkö ongelmat? Jos kilpailijoita on, niin asiakas jaksaa odottaa 5-10 sekuntia, ennen kuin vaihtaa palveluntarjoajaa. Mahtaako sama päteä tässä tapauksessa?

    • Hei
      sama kokemus täällä. Lähtö/paluuajat eivät toimi kunnolla, kuten Kai kuvasikin. Olen jopa antanut VR:lle palautetta asiasta, samoin siitä, että Liikennetiedotteet-syötteet eivät näytä toimivan, ainkaan itselläni ne eivät päivity. Tästä laitettu VR:lle palautetta ja pyydetty vastausta, Ei kuulu vastausta, mutta aikaahan onkin kulunut vasta n. vuosi.
      Ei, en toistaiseksi ole siirtynyt muualle asiakkaksi. Näin se menee.

  3. Tässä olisi varmaan tutkimuksen paikka, miten käytettävyys ongelmat vaikuttavat monopoliasemassa olevan yrityksen asiakkaisiin?
    On varmaan tosi hienoa olla VR:n tietohallinnossa työssä, palkitsevaa ja motivoivaa, kiitosta tulee joka suunnasta.

Kommentointi on suljettu.