Universitosaurus ja sosiaalinen media

Harvard Business Review:n blogisti Nilofer Merchant väitti taannoin, että sosiaalisen median aikakausi on tehnyt Porterin arvoketjuteoriasta vanhanaikaisen ja paikkansa pitämättömän. Yritykset voivat saada välittömästi asiakkailta palautetta tuotteistaan ja tehdä niistä personalisoidumpia sosiaalisen median avulla. Helsingin yliopisto, joka rankattiin suomalaisista yliopistoista parhaiten kansainvälisessä yliopistojen nettisivuarvioinnissa, käyttää Facebookia, YouTubea, Twitteriä moniin eri tarkoituksiin.

Taipuvatko yliopistolliset dinosaurukset, joita voitaisiin kutsua vaikka Universitosauruksiksi, sosiaaliseen aikakauteen? Vierailuluennoitsijani sosiaalisen mediasta reilun kuukauden takaa vilkaisi heti luennon loputtua kännykästään, kuinka luentoa oli kommentoitu Twitterissä. Vartin sisään luennon päättymisestä ensimmäinen opiskelijakommentti oli eetterissä.

Vaikka henkilökunta haluaisikin kommunikoida aktiivisemmin opiskelijoiden tai yrityskontaktiensa kanssa yksittäisten kurssien tai tutkimusprojektien ulkopuolella, yhteistä keskusteluareenaa on vaikea löytää. Kiinnostaako ketään kehittää yliopistoa, opetusta tai yhteiskunnallisia suhteita ja osallistua keskusteluun? Anyone?

Advertisements