Peliopetusta yliopistolain hengessä

Kuten yliopistolain 2 § ensimmäinen kohta ”Tehtävät”[1] sanoo, ”Yliopistojen tehtävänä on edistää vapaata tutkimusta sekä tieteellistä ja taiteellista sivistystä, antaa tutkimukseen perustuvaa ylintä opetusta sekä kasvattaa opiskelijoita palvelemaan isänmaata ja ihmiskuntaa.” Tästä ajatuksesta ponnistaa tietojärjestelmätieteessä neljännellä periodilla syventävä kurssi jonka aiheena on Turun yliopistossa tapahtuva pelitutkimus.

Pelitutkimus on uusi, mutta nouseva tutkimusalue monien eri tieteenalojen osana. Pelejä tutkitaan tietojenkäsittelytieteissä, tietojärjestelmätieteessä, kauppatieteissä, historiassa, sosiologiassa, opetustieteissä – vaikka missä. Tutkimuksen kohteet vaihtelevat algoritmeista (vaikkapa reitinlaskennast, tekoälyyn ja huijausohjelmiin ja niiden estoon), käyttöliittymistä (miksi peleissä on käyttöliittymiä joita ihmiset käyttävät mielellään, jopa iloiten, kymmeniä, satoja tunteja), siitä mitkä pelit myyvät ja mitkä eivät (miksi World of Warcraft on niin suosittu, ja miksi Angry Birds, vaikka pelinä on kovin erilainen on myös suosittu – entä Habbo Hotelli?), pelien, ja ennen kaikkea pelaajien historiasta (miten tietokonepelit ovat yhteiskunnissamme yleistyneet, miten ne suhtautuvat muihin, niitä edeltäviin peleihin), siihen miten pelejä voidaan käyttää opetuksessa (ns. ’serious games’) ja miten ne vaikuttavat yhteiskuntamme muotoutumiseen (jos lapset ja nuoret kehitysvaiheessaan pelaavat kymmeniä eri pelejä tuhansia tunteja ja monet jatkavat aikuisina, ei tämä voi olla jättämättä jälkeään näihin ihmisiin).

Current Issues in Information Systems Research: IS Research on Games sai lähtösysäyksensä Jouni Smedin järjestämällä Pelinkehityksen vierailuluentosarjalla, jonka toisen installaation (vai oliko se jo peräti kolmas?) aikana tajusin, että meillähän tutkitaan pelejä monesta eri näkökulmasta. Jouni tutkii huijausalgoritmeja ja niiden estoa (muun muassa), Timo Lainema on tehnyt yrityspelejä vaikka kuinka, Matti Mäntymäki ja Jani Merikivi ovat tutkineet Habbo Hotellia eri näkökulmista ja minä olen tutkinut pelien eettisiä kysymyksiä – ensisijaisesti mutta ei toki pelkästään World of Warcraftissa. Eikä tässä kaikki. Pelejä tutkivat myös mm. JiiTuomas Harviainen, joka luennoi aiheesta ”Information systems properties of game spaces” ja Jaakko Suominen aiheesta ”How we became Angry Birds. Finnishness in game cultures from the 1980s to the 2010s”, sekä Turun yliopistossa dosenttina toimiva HIITin tutkija Vili Lehdonvirta (tällä erää LSEssä), ja tutkii mm. virtuaalihyödykkeitä, valuuttaa sekä työtä ja maksuja peleissä.

Vaikka kurssin alkuperäisenä tarkoituksena olikin ensisijaisesti ”antaa [vapaaseen] tutkimukseen perustuvaa ylintä opetusta”, niinkään huolehtimatta (kerrankin!) siitä, ”kasvattaa[ko se] opiskelijoita palvelemaan isänmaata ja ihmiskuntaa”, vahvistuu käsitykseni siitä, että kerrankin lainsäätäjä on ajatellut asiaa ihan oikeasti lakia säätäessään – kuin huomaamatta ja itsestään on kurssista tulossa tärkeä myös sen kannalta mitä se opettaa opiskelijoille mahdollisuuksien laaja-alaisuudesta pelitutkimuksessa, ja sen soveltamisessa eri aiheisiin.

Tervetuloa kuuntelemaan luentoja saliin B2033, ICT-talon toiseen kerrokseen maanantaisin, 14-18 neljännen periodin aikana. Poikkeuksen aikaan tekee Jouni Smedin luento, joka on 12-14. Tarkemmat aikataulut ja aiheet tarjolla Moodlesta, osoitteesta: https://moodle.utu.fi/course/view.php?id=5145.

[1] http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/2009/20090558

Advertisements

2 thoughts on “Peliopetusta yliopistolain hengessä

  1. Hyvä juttu! Huomaatteko, tässähän olisi varmaan tutkimusryhmän alku?

    • Hiukan on ollut sellainen suunnitelmissa – sekä näin omalla porukalla, että laajemmin.

Kommentointi on suljettu.