Tutkimus ja selvitys

Tällä viikolla viestinnästä kysyttiin, voisinko kirjoittaa mielipidekirjoituksen EU:n kannanotosta verkkokauppaan. Tässä Talouselämän uutisessa silmiini osui heti tuo ”Verkkokaupan uskotaan luovan 2,6 työpaikkaa jokaista menetettyä perinteistä työpaikkaa kohden.” Miten niin, millä perusteella? Kuka tuollaista väittää?

Tunnin etsittyäni, löysin vihdoinkin EU:n tiedotteen ko. asiasta, jossa viitattiin konsulttiraporttiin. Raportin sivulla 8 komeilee tuo sama luku, ja kun tarpeeksi jaksaa etsiä löytyi vihdoinkin perusteet (s.21): ”A detailed analysis of France over the past 15 years shows that the Internet created 1.2 million jobs and destroyed 500,000 jobs, creating a net 700,000 jobs or 2.4 jobs for every one destroyed.” Siitä eteenpäin selviää, että 4,800 PK-yrityksen kyselytutkimuksessa päästiin taas siihen 2.6 lukuun. Kuitenkaan ko. raportin lopussakaan ei kerrota, miten tuo yksityiskohtainen analyysi on tehty, saatika miten Ranskan verkkokauppa on vaikuttanut esim. Suomen tai Saksan vähittäiskauppaan, ja mikä on esim. koko Euroopan tilanne.

Mikä on kuitenkin vielä pelottavampaa, että tuon optimistisen luvun on poiminut EU tiedotteeseensa, komissaari Antonio Tajani omaan puheeseensa ja sitä myötä maailman media uutisiinsa. Jos se on kirjoitettu lehdessä, eiköhän se ole totta! Taas tuli hyvä esimerkki opiskelijoille kerrottavaksi, mikä on tutkimuksen ja selvityksen ero. Mitähän lukuja meidän meneillään olevasta jatkuvuudenhallintakyselystä löytyykään?

Advertisements

2 thoughts on “Tutkimus ja selvitys

  1. Onko siis tulkittavissa, että McKinsey ei olekaan maailman terävintä kärkeä businesstutkimuksessa ja -osaamisessa? 😉

  2. Ainakin metodien raporteissa olisi kehittämisen varaa!

Kommentointi on suljettu.