Alumniyhteistyö mahdollisimman lähelle opiskelijaa

Toissa viikolla käynnistyi ensimmäinen täysin TuKKKn alumnien puheenvuoroista koostuva luentosarja, Alumni Keynote Speakers 2012. Olemme ilahduttavasti saaneet suuren joukon entisiä opiskelijoitamme lupautumaan luennoitsijoiksi alumni-hengessä, kiitos entisen kurssikaverini, Hienosen Jukan. Hän kokosi omista kontakteistaan yli 20 hengen porukan kokeneista liike-elämän konkareista.  Osa heistä on jo käynyt normaaleilla kursseillamme luennoimassa tämän lukuvuoden aikana, mutta opiskelijoita näyttää erityisesti kiinnostavan tämä uusi luentosarja, jonka kaikki puhujat tulevat liike-elämästä.  Luentosarjaan oli ilmottautunut peräti 124 opiskelijaa.

Opiskelijoiden ainejärjestöt ottivat haasteen vastaan, kun kysyin, voisivatko he toimia luentojen isäntinä ja emäntinä. Johtamisen, logistiikan ja laskennan ainejärjestöjen jäsenet ovat soitelleet alumneille ja sopineet kaikkien luentojen aiheista ja ajoista. Erityisesti ainejärjestö Systeemi on kantanut vastuun koko kurssin järjestelyistä, suuri kiitos heille! Näimmepä jopa erillisen, houkuttelevan mainoksen kurssista sen sijaan, että tiedotus olisi vain kurssioppaassa yhtenä muiden joukossa. Kun tämä luentosarja toivottavasti toistuu vuosittain, jäämme odottamaan, mitä kaikkea mielenkiintoista keskustelua ja tekemistä opiskelijoiden ja alumnien kohtaamisissa vielä syntyykään.

Ensimmäisen luennon piti Olli-Pekka Lumijärvi Accenturesta. Kuulimme, minkälaiset ovat menestyvän yrityksen eväät globaalissa bisneksessä. Minkälainen vastaanotto oli suoraan liike-elämästä tulevalla entisellä opiskelijallamme? Kohtaaminen taisi olla molemmin puolin antoisa, melkein voin nähdä sen innostavan auran, joka väreili puhujan ympärillä, niin vastaanottavainen yleisömme oli. Opiskelijat vastaavat innolla kaikkiin kysymyksiin ja kysyvät lisää tai kommentoivat toistensa puheenvoroja. Jokainen sana uppoaa yleisöön ja herättää ajatuksia. Tällaista ei riviopettajana pääse useinkaan kohtaamaan massaluennoilla. Vain harvoin massaluennon vireystila on aistittavissa niin kuin näillä alumnien pitämillä luennoilla. Vastaava innostunut vuoropuhelu oli vuosi sitten Jukan omalla luennolla johtamisen peruskurssilla.  Pohdinkin tässä, mistä tämä aura puhujan ylle muodostuu.

Luottamuksen puhujalle antavat tietenkin opiskelijat, eli yleisö. Heiltä itseltään voisimme parhaiten saada selville, miksi normaalit opinto-ohjelmaan kuuluvat luennot eivät herätä innostusta? Minä voin sitä vain arvailla. Tohdimmeko opettajina sitä kysymystä kovin usein esittääkään, jokuhan voisi arvostella meidän ammattitaitoamme?  Jos nyt kuitenkin oletan, että me opettajina tunnemme kyllä sen aihealueen, josta puhumme. Toisilla siihen osaamiseen liittyy käytännön työelämäkokemusta, toisilla opetus perustuu vankkaan teorian tuntemiseen. Lieneekö meidän opettajien ongelmana olla se sama vitsaus, jonka sanotaan vaivaavan ekonomi-yrittäjä-yhdistelmää? Eli kun tiedät kaikki ongelmakohdat, et ala yrittäjäksi kovin helposti. Kun opettajana ja tutkijoina näemme käytännön onnistuneissakin ilmiöissä myös niiden varjopuolet, tulee omista esityksistämme, jos ei ihan kyynisiä, niin ainakin turhan laveita, että perusilmiö tulisi opiskelijalle välitettyä. Jos yritysjohtaja kertoo vaikkapa tarinaa onnistuneesta muutosprosessista organisaatiossa, hän tuskin tuo esille kaikkia niitä kiviä, joihin olivat kompastua. Eikä yritysjohtajan korviin kenties edes ole kantautunut alaisten epäilykset muutoksen tarkoituksenmukaisuudesta tai toteutuksen epäkohdista. Tai alaisten pettymyksestä, ettei hänen asiantuntemustaan kysytty muutoksen suunnittelemisessa. Entä ne ulkopuoliset onnenkantamoiset  tai onnettomuudet, jotka muutokseen vaikuttivat yhtä aikaa? Näitä viimeksi mainittuja kiviä, joita jokaiseen muutosprosessiin myös sisältyy, tutkijat tutkivat voidakseen luoda muutosprosesseista moniulotteisen ja moniäänisen kuvan.  Kaukana on se aika, kun opiskelijoille tarjoiltiin opetuksessa vain ideaalimalleja. Tämä aika vaatii kriittistä tutkimusta, sillä onhan ne idealliset mallit jo moneen kertaan kuvattu ja käännelty. 

Kumpaa meidän sitten pitäisi opetuksessa tarjota, hyviä, positiivisia ja yksinkertaistettuja kuvia todellisuudesta vai valottaa myös kaikkien organisaation prosessien raadollisempaa puolta valtapeleineen ja politikointeineen?

Pelkkä todellisuuden moniulotteisen kuvan luominen ei kyllä voi selittää sitä, kumpi puhujista, bisnesmies vai opettaja, saa mielenkiinnon puoleensa. Vaikka yrityksen edustaja kertoisi juonitteluista tai pieleen menneistä ristiretkistä valloittaa maailma, hän taitaisi saada tuon glorian ympärilleen. Käytännön esimerkeistä kertova ammattijohtaja on tottunut vakuuttamaan yleisönsä, innostamaan omat alaisensa tiettyä päämäärää kohti. Hänellä lienee myös uutuudenviehätys ja ennen kaikkea menestyjän maine puolellaan. Hyvät malliesimerkit menestyjistä ovat kyllä arvo sinänsä tuoda opiskelijan ulottuville. Tuollainen minustakin voi tulla! Ekonomiopiskelijat arvostavat jokaista tiedonmurusta, joka valmentaa heitä tuleviin käytännön työtehtäviin. Juuri siinä vierailijaluennoitsijoiden anti on parhaimmillaan, he tuovat tuulahduksen tulevaisuudesta, positiivisen sellaisen!

Alumni Keynote Speakereiden luentosarjan ohjelma löytyy internetistämme.

Maija Vähämäki,

opettaja ja tutkija

PS. Jos ensi jouluna lahjatoivelistalla on aura, se ei tarkoita maatalouskonetta.

Advertisements

4 thoughts on “Alumniyhteistyö mahdollisimman lähelle opiskelijaa

  1. Luentosarja on avoin kaikille, niin TuKKKn opiskelijoille, henkilökunnalle kuin ulkopuolisillekin. Pääkohderyhmä ovat ekonomiopiskelijamme, jotka voivat myös suorittaa koko kurssin osana opintoja. Silloin siihen liittyy myös kirjoitustehtäviä.
    Alumneja käy opetusvierailulla myös muilla kursseillamme, ja koulun internetsivulla löytyy aina tiedot ajankohtaisista luentovierailuista. – Maija

  2. Opiskelijat tuntuvat tosiaan imevän kaiken ulkopuolisista vierailijoista. Tässäkin juttu ko. sarjasta http://www.tse.fi/FI/media/ajankohtaista/Pages/alumni-keynote-speakers-ajankohtaista.aspx. Mutta eivät ne ulkopuoliset vierailijat aina ole huippuluennoitsijoita, ja kurssipalautteessa tulee myös kommentteja ”Vähemmän vierailijoita, enemmän opettajan luentoja” välillä. Seuraavana vuonna usein kyllä kommentit ovat eri sisältöisiä, jos korvaa vierailijoita omilla luennoilla.

    Mutta olisi hyvä jos saataisiin myös jotain muutakin yhteistyötä yritysten kanssa, kuten erilaisia tehtäviä kursseille, oikeita, käytännönläheisiä, mielenkiintoisia tehtäviä.

  3. Moi Maija

    Hyvä kirjoitus. Analysoit hyvin johtamisen todellisuutta. Ei siinä todellakaan kaikki iloisina ryntää johtajan osoittamaan suuntaan, varsinkin kun on muutoksista kyse. Epäily, pelko, kyynisyys, kuppikunnat, johdon irtautuminen yhtiön arjesta jne – kaikki ovat läsnä siinä työssä, jota yrityksessä tehdään. Saamme yritysjohtajina tietysti ylimääräistä glooriaa siellä koulussa, koska emme ole naamaamme siellä estrareilla kuluttaneet. Koemme itse firmoissa samaa asiaa kuin opetushenkilökunta koulussa: joku ulkopuolinen – usein joku konsultti, yritysvalmentaja tai akateemisesta maailmasta tuleva – saa samoille viesteille aivan toisenlaisen vastaanoton kuin johto sai vain viikkoa tai kuukautta aiemmin. Uudesta suusta kuultuna asiat tuntuvat niin tuoreilta ja fiksuilta.

    Sellaista elämä on – ja siksi sinne on taas kiva tulla tuulettumaan pe 10.2.

    jukka hienonen

Kommentointi on suljettu.