Opettajan arkea

Tämä syksy on ollut sekä opettajalle että opiskelijalle vaativa. Omalle kohdalle on nyt ensimmäistä kertaa tullut vyöry kauppakorkean ulkopuolisia opiskelijoita, mutta käyttöön tullut myös uutta, ihanaa, työtä helpottavaa tietojärjestelmää. Näitä osaa tietojärjestelmätieteen opettaja ja tutkija todella arvostaa!

Opettajana sitä mielellään keskittyisi opetuksen valmisteluun. Sen sijaan aikaa on kulunut päiväkaupalla ilmoittautumishässäköiden selvittämiseen. Eikä aikaa ole kulunut pelkästään opettajilta vaan myös laitoksen amanuenssilta.

Ongelmien yksi perussyy on se, että kauppakorkean ja muun yliopiston periodisysteemit eivät ole synkronoituja. Eli TSE:n puolella periodin kursseille ilmoittautuminen menee kiinni viikkoa ennen muita tiedekuntia. Kuluvan periodin ilmoittautumisajan päätyttyä minä ja amanuenssi käytimme useampia työpäivä ”yliopiston puolen” (”heikäläisten”) opiskelijoiden JOOPAS-hakemusten käsittelyyn. Siis silloin kun ilmoittautumisaika oli jo kulunut umpeen ja olisi ollut aika valmistella seuraavan viikon opetusta. No, ei opettaja työaikoja tunne, opetusta voi valmistella sitten illalla kotona.

Minkä ihmeen takia muuten periodit ovat edelleen erilliset?!?

Minkä ihmeen takia muuten meidän aineen pääaineopiskelijoiden, jotka opiskelevat Informaatioteknologian laitoksen puolella, tulee tehdä JOOPAS-hakemus?!?

Olisko joku muuten voinut tiedottaa asiasta ”yliopiston puolella” niin, että opiskelijat olisivat tästä tietoisia?!?

Kuluvalla periodilla tuli vastaan myös kokemuksia meille uudesta NettiOpsusta, jolla hallinnoidaan kursseille ilmoittautumisia ja kurssisuorituksia. Kun opiskelijat olivat ilmoittautuneet kurssilleni, laitoin tietysti heti meilillä tiedon, miten tulee kurssit aloittaa ja miten esim. kirjaudutaan kurssille Moodleen. Ongelma tässä on se, että NettiOpsuun on kirjattu opiskelijoille TSE-opiskelijoiden näkökulmasta uudet utu-sähköpostiosoitteet. Eli kun lähetin sähköpostia kursseista, menivät meilit utu-osoitteisiin, joita meikäläiset TSE-opiskelijat eivät ole vielä ottaneet käyttöön. Viimeksi eilen yksi opiskelija lähetti meiliä tse-osoitteestaan ja ihmetteli miksi 2,5 viikkoa sitten alkaneeksi ilmoitetusta kurssista ei ole kuulunut mitään. Ja muitakin tapauksia oli, mutta onneksi lähempänä kurssien alkua.

Mahtoiko kukaan muuten ilmoittaa opiskelijoille, että NettiOpsu käyttää –utu-osoitteita?!?

Ja jos ilmoittikin, niin olisiko muuten sen tiedon voinut kertoa niin painokkaasti, että viesti olisi mennyt lähes kaikille perille?!?

Nyt olen joutunut torjumaan muutaman opiskelijan, joiden opinnot ovat jo aika pitkällä ja kurssini olisi ollut heille viimeisiä. Viivästyykö näiden opiskelijoiden valmistuminen sen vuoksi, että joku ei ole tiedottanut uudistuksista tarpeeksi tarmokkaasti?

Kaiken edellisen lisäksi tänä syksynä yllätyksenä on tullut kursseille varmuuden vuoksi ilmoittautuminen. Esimerkkinä TJ3, johon hyväksyin ensimmäiset 144 ilmoittautunutta, mutta paikan päälle ilmestyi 118. Mihin hävisivät nuo 26 opiskelijaa? TJSe2:lla ilmoittautuneita oli 55 ja ensimmäisen viikon jälkeen harjoituksen palauttaneita oli jäljellä 34 opiskelijaa. Resurssien käyttöä on aika vaikea suunnitella, jos hävikkiä on näin paljon. Tänä syksynä kypsyi päätös, että jatkossa tulen näillä molemmilla kursseilla (ja muillakin) soveltamaan alkutenttiä, joka pitää läpäistä, jotta pääsee kurssille.

Kaiken edellä kuvatun jälkeen tulee tietysti opiskelijoille rajuja pettymyksiä. Alla ote minulle tulleesta meilistä:

———————————————-
From: N.N.
Sent: 28. lokakuuta 2011 11:37
To: Timo Lainema
Subject: Re: RE: RE: RE: TJ3 ilmoittautuminen

Hei,
Varsinaisesti minua ei kiinnosta selitykset tietojärjestelmien tai toimintatapojen taipumattomuudesta, vaan lähinnä se, että miksi opiskelijoiden pitää kärsiä tästä yliopistojen yhdistymisestä joidenkin opettajien ylimielisyyden/ylpeyden/turhautuneisuuden vuoksi, tai mitä se ikinä onkaan. Luulisi Timo sinun tasolla olevan ihmisen ymmärtävän, että käyttämäsi sanaparret meikäläisistä ja teikäläisistä ei ehkä ole soveliaita tässä tapauksessa. Oikeudenmukaisesti toimiva opettaja olisi mielestäni kontaktoinut muita kurssille tulemisesta kyselleitä ennen kuin hyväksyi nämä 2 vapaamatkustajaa mukaan siinä vaiheessa, kun on selvää että kurssille on tulossa vähemmän ihmisiä, kuin alun perin oli ilmoittautuneita. Tämä siis vastauksena sanomaasi siitä, että kursseille tulee ilmoittautua ajoissa.

Omalta osaltani jätän asian tähän, koska taitaa tuulimyllyjä vastaan taisteleminen olla turhaa, enkä usko, että kurssista minulle olisi muuta hyötyä, kuin nuo tarjolla olevat 6 opintopistettä, enkä varsinkaan usko, että tämän jälkeen arvioisit tekemisiäni kurssilla objektiivisesti. Toivon kuitenkin, että muistat tapauksen seuraavan kerran, kun joku WI linjan opiskelija ”yliopiston puolelta” kysyy kurssi-ilmosta, niin homman voi hoitaa joko siten, että opiskelijan oikeudet täyttyvät, eikä siten miten se on helpointa hoitaa omasta näkökulmastasi.

N.N.
———————————————-

Auts, sattuu!!!

Onhan tuossa opetuksen paineiden alla taistelevalle opettajalle nieleksimistä. Itse olen kokenut olevani ihan päinvastainen opettaja.

Kaikille toivoisin kuitenkin sellaista asennetta ja uskoa, että yhdistyneessä yliopistossa opettajat kyllä tekevät parhaansa, ovat motivoituneita ja ajattelevat opiskelijoiden parasta. Näin minä olen asian nähnyt ja aineen tahtotilan perusteella uskoisin, että tällä linjalla jatketaan. Oli sitten kysymys ”heikäläisistä” tai ”meikäläisistä”.

Timo

Mainokset

One thought on “Opettajan arkea

  1. Nostat tosi tärkeän asian esille. Yliopistojen yhdistymisessä oli varmaan tarkoitus parantaa tehokkuutta ja saada aikaan erilaisia synergiaetuja, ja nykyisellään opetuksen tietojärjestelmät tai prosessit eivät tue opiskelua tiedekuntarajojen yli. Tämä tietenkin näkyy erityisesti niiden aineiden arkipäivässä, jotka konkreettisesti yhdistettiin. Jatkossa varmaan pitää keksiä jotain porsaanreikiä systeemistä tai sitten yksinkertaisesti tarjota opetusta vain kauppakorkeakoulun opiskelijoille.

Kommentointi on suljettu.