Työn ja vapaa-ajan voimaannuttavasta suhteesta

Tutkijan työssä työ- ja vapaa-aika kulkevat usein päällekkäin eikä työtä ja vapaa-aikaa ole helppo erottaa toisistaan. Osa väitöstutkimukseni aineistonkeruustani tapahtuu vapaa-ajallani, joten työn ja kodin välinen raja häilyy.

Christena E. Nippert-Engin teos Home and Work  on tutustumisen arvoinen, erottautuva tutkimus työn ja muun elämän erottamisesta toisistaan. Teoksessa Nippert-Eng päätyy yllättäviin näkökulmiin paneutuessaan keinoihin, joilla yksilöt erottavat työn ja kodin.

Olen työskennellyt vuoden jatko-opiskelijana ja huomannut, että kun ajatukset lähtevät virtaamaan, sitä on mahdoton estää. Useimmiten luovimmat ideat syntyvät mitä eriskummallisimmissa paikoissa: katsastusasemalla, kaupan kassalla tai metsässä.

Aloitan aamuni metsälenkillä ja vietän kaksi tuntia metsässä päivittäin. Nyt, kun siirryttiin talviaikaan, pimeä tulee yhä aikaisemmin, mutta aamut ovat valoisia. Työpäivälle mahtava alku on reipas tunnin lenkkeily metsässä koirien kanssa. Metsässä olen saanut parhaat tutkimukselliset ideani. En tiedä, johtuuko se metsästä rauhoittavana, inspiroivana ympäristönä vai pikemminkin liikunnan virkistävyydestä, vai niiden yhteisvaikutuksesta.

Vapaa-ajallani käyn myös aktiivisesti katsomassa tanssia ja muuta kulttuuria. Viime viikon torstaina olin katsomassa Tanssin Tähtihetkiä Tanssiteatteri Erin 20-vuotisen historian kunniaksi. Perjantai-iltana olin Mikaelin kirkossa kuuntelemassa Mozartin Requiemin, johon en kyllästy, vaikka käyn kuuntelemassa sen vuosittain. Tiistaina olin Helsingissä Kansallisbaletissa katsomassa väitösohjaajieni kanssa teoksen Tuhkimo – traaginen kertomus, joka nosti minut keskellä viikkoa ainakin hitusen arjen yläpuolelle ja sai minut jälleen kerran muistamaan, miksi tanssi on minulle tärkeä taiteenlaji. Minulle kulttuurin kuluttaminen antaa laajempaa perspektiiviä työhön, elämään ja sen ilmiöihin.

Olen sitä mieltä, että kun vapaa-ajalla on aktiivinen ja puuhaa erilaisia asioita, harrastuksista saa energiaa ja vastapainoa muun muassa kirjoittamiselle, ja vapaa-ajan aktiivisuus näkyy hyvinvointina ja aikaansaavuutena ja ehkä myös pienoisena villivarsamaisuutena työssä.

Miten sinä irtaudut töistä? Syntyvätkö parhaimmat tutkimusideasi työpöydän ääressä vai kaukana työympyröistä? Pyritkö tekemään selvää rajaa työn ja kodin välille vai onko se sinulla häilyvä niin kuin minulla?

One thought on “Työn ja vapaa-ajan voimaannuttavasta suhteesta

  1. Hyvä kirjoitus Suvi! Tämä tutkimusmaailma kyllä on läsnä koko ajan, vaikka uutisia aamupalapöydässä lukiessa. Perheen kanssa touhuaminen auttaa unohtamaan päivän asiat tehokkaasti, ja liikunta myös. Ja joskus sitä eroa täytyy tehdä selvemmin, ihan oman jaksamisen vuoksi täytyy rentoutua.

Kommentointi on suljettu.